Tržni inšpektorat zaznava povečano število spletnih prevar prodajalcev iz tretjih držav, ko kupci prejmejo, če sploh, blago, ki bistveno odstopa od oglaševanega. Če gre za neznanega prodajalca oziroma za prodajalca, ki nima sedeža v Sloveniji, Tržni inšpektorat nima pooblastil za ukrepanje. |
Potrošniki se na podlagi spletnih oglasov v slovenskem jeziku (pogosto na družbenih omrežjih, kot sta Facebook, Instagram) odločijo za nakup izdelka v spletni trgovini mnogokrat neznanega prodajalca iz tretjih držav. Dostavo pošiljke v tem primeru opravi izvajalec poštnih storitev, kateremu ob prevzemu plačajo odkupnino. Vendar pa ob odprtju pošiljke ugotovijo, da prejet izdelek ne ustreza naročenemu in oglaševanemu (na primer: namesto šivalnega stroja priznane znamke v vrednosti 129 evrov prispe otroška igrača v obliki šivalnega strojčka ocenjene vrednosti 25 evrov).
V Sloveniji in Evropski uniji je varstvo potrošnikov na zelo visoki ravni. Po eni strani morajo proizvodi, ki so na trgu zadovoljiti različne standarde, po drugi stranki pa ima potrošnik veliko pravic, kot na primer pravico vrniti kupljeno blago na spletu v 14 dneh od dostave, pravico do zavrnitve, v primeru neskladnosti pa lahko dve leti po nakupu zahteva popravilo, zamenjavo, sorazmerno vračilo kupnine ali odstopi od pogodbe.
Če potrošnik kupuje pri slovenskem prodajalcu lahko zaupa, da so mu te pravice in jamstva na voljo, potrošnik, ki se odloči za nakup v tretji državi pa se mora zavedati, da pravila, ki veljajo za potrošnike na trgu EU, pri takem nakupu ne veljajo.
Nakup blaga od neznanega ali nepreverjenega prodajalca je tvegan, saj ni nujno, da bo potrošnik blago sploh prejel oziroma bo to ustrezalo pričakovanjem potrošnika glede na opis, podan s strani prodajalca. Hkrati pa je uveljavljanje pravic potrošnikov zoper prodajalce iz tretjih držav zelo oteženo ali celo nemogoče.
Ponudba in oglas v slovenskem jeziku še ne zagotavljata, da gre za slovenskega prodajalca. Prav tako tega ne zagotavlja končnica spletne strani ».si«. Pred odločitvijo za nakup je vedno treba najprej poiskati in preveriti podatke o prodajalcu.
Kdaj posumimo, da gre za prevaro:
Dobre in zanesljive spletne trgovine na svojem spletnem mestu pregledno objavijo popolne kontaktne podatke o podjetju, splošnih pogojih, o postopku nakupa in morebitnem postopku uveljavljanja reklamacije.
Potrošnikom zato svetujemo, da pred nakupom:
Koliko možnosti ima kupec, ki prejme neustrezno blago ali tega sploh ne prejme, je odvisno od tega, od koga kupuje:
Če je bilo plačilo za nakup neustreznega blaga izvedeno s posredovanjem banke, se lahko kupec obrne na svojo banko, izdajateljico kartice, za informacije o možnostih povračila denarja (angleško chargeback). Na spletni strani Evropskega potrošniškega centra si lahko preberete več o možnostih povračila denarja pri bankah.
Izvajalec poštnih storitev, ki blago dostavlja, ni prodajalec naročenih izdelkov, zato ni ustrezen naslov za pritožbe. Odgovoren je le za dostavo in vročitev pošiljke do končnih naslovnikov.
Priporočamo tudi ogled spletne strani Varni na internetu, preko katere Slovenski center za posredovanje pri omrežnih incidentih (SI-CERT) uporabnike seznanja z varno uporabo spleta in s pastmi, na katere lahko uporabnik naleti pri tem.
Vir: GOV