FURS na svoji spletni strani objavlja Pogosta vprašanja in odgovori v zvezi z davčnimi vsebinami v povezavi s poplavami. Ker se dokument večkrat spreminja, je najbolje vedno pregledati zadnjo verzijo dokumenta. V posamezni novici so navedene vse spremembe v dokumentu (našteta so spremenjena, dodana in izbrisana vprašanja). |
Izpostavljam nekaj odgovor iz verzije dokumenta z dne 5.9.2023:
V skladu z 20. členom ZIUOPZP zavezancu po ZDDPO-2 ter zavezancu po ZDoh-2 ne glede na šesti odstavek 55.a člena ZDDPO-2 oziroma šesti odstavek 66.a člena ZDoh-2 ni treba povečati davčne osnove, če je do odtujitve opreme prišlo na podlagi uničenja zaradi poplav in plazov.
Za sredstvo, za katero je bila koriščena olajšava za investiranje in je bilo uničeno zaradi posledic poplav in plazov, torej ni treba povečati davčne osnove v davčnem obračunu, tudi če je do odtujitve prišlo pred potekom 3 let.
Donaciji humanitarnemu ali gasilskemu društvu sta skladno s 30. členom ZDDPO-2 davčno nepriznan odhodek. V skladu s prvim odstavkom 59. člena ZDDPO-2 pa lahko podjetje uveljavlja davčno olajšavo za obe donaciji, in sicer do zneska, ki ustreza 1% obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca, vendar največ do višine davčne osnove davčnega obdobja. Takšni pomoči (donaciji) društvu namreč izpolnjujeta vse pogoje iz prvega odstavka 59. člena ZDDPO-2, ki so potrebni za uveljavljanje davčne olajšave v navedeni višini, in sicer:
Za donacijo prostovoljnemu gasilskemu društvu, ustanovljenemu za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami, ki deluje v javnem interesu za te namene, pa lahko podjetje na podlagi drugega odstavka 59. člena ZDDPO-2 uveljavlja tudi davčno olajšavo do zneska, ki ustreza 0,2 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca.
Primer:
Uveljavljanje davčne olajšave na podlagi 59. člena ZDDPO-2 je možno v višini 1200 eur, in sicer iz naslova donacije humanitarnemu društvu v višini 800 eur (po prvem odstavku 59. člena ZDDPO-2) ter iz naslova donacije gasilskemu društvu v višini 400 eur (po prvem in drugem odstavku 59. člena ZDDPO-2).
Skladno z 59. členom ZDDPO-2 se lahko obravnavajo samo donacije, dane prejemnikom, ki so zavezanci po tem zakonu (rezidenti Slovenije ali rezidenti države članice EU), če so po posebnih predpisih ustanovljeni za izrecno določene namene in opravljanje navedenih dejavnosti kot nepridobitnih dejavnosti. Za olajšavo se tako ne morejo upoštevati donacije, dane drugim pravnim osebam, ki niso ustanovljene za opravljanje takšnih dejavnosti, in torej tudi ne donacije, dane državi ali samoupravnim lokalnim skupnostim.
Na podlagi določb novele Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč (ZOPNN-F), pa lahko zavezanec po ZDDPO-2 uveljavlja dodatno zmanjšanje davčne osnove davčnega obdobja za celoten znesek plačil v denarju za namen odprave posledic poplav v avgustu 2023, plačan na za ta namen posebej oblikovan račun Republike Slovenije, vendar največ v višini 63 % davčne osnove.
Račun in ostali podatki za nakazilo so objavljeni na naslednji spletni strani: Donacije za odpravo posledic poplav lahko nakažete tudi na poseben TRR državnega proračuna | GOV.SI.
Donacija z vidika donatorja predstavlja odhodek, ki v skladu s 30. členom ZDDPO-2 davčno ni priznan. Tak odhodek je v obračunu davka potrebno izvzeti, kar posledično pomeni, da ne znižuje davčne osnove.
Pri prejemniku donacija predstavlja prihodek, ki v opisanem primeru v katerem prejemnik ni pravna oseba ustanovljena za nepridobitni namen, povečuje davčno osnovo za DDPO.
Kako bo uničeno blago in uničena OS vplivalo na sestavo DohDej, DDPO?
Na podlagi odpisa oziroma odprave pripoznanja v poslovnih knjigah, ki je posledica uničenja ob poplavah, bodo zavezancem nastali odhodki, ki so za davčne namene praviloma davčno priznani, to pomeni, da praviloma znižujejo davčno osnovo DDPO in DohDej.
O uničenju je potrebno oblikovati ustrezno knjigovodsko listino, katero spremljajo dokazila o uničenju in nadaljnji usodi uničenega sredstva, npr. listine o odvozu na odpad, v recikliranje itd.
FOD lahko znižajo znesek (predhodne) akontacije DDD na podlagi in pod pogoji iz prvega odstavka 299. člena ZDavP-2. PO lahko znižajo znesek akontacije DDPO na podlagi in pod pogoji iz devetega odstavka 376. člena ZDavP-2.
Davčni zavezanec, katerega davčna osnova za tekoče davčno obdobje se razlikuje od davčne osnove za predhodno davčno obdobje, lahko od davčnega organa zahteva spremembo višine akontacije. Davčni zavezanec vloži zahtevo najmanj 30 dni pred dospelostjo obroka akontacije in priloži davčni obračun za tekoče davčno obdobje pred vložitvijo vloge, oceno davčne osnove za tekoče leto ter podatke, ki dokazujejo spremembo ocene davčne osnove.
V skladu s prvim odstavkom 47. člena novele Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč – ZOPNN-F je do pomoči za samozaposlene upravičena oseba, ki je bila registrirana za opravljanje dejavnosti najmanj od 1. julija 2023 do uveljavitve tega zakona in dejavnosti zaradi posledic poplav v avgustu 2023 ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu tudi po poplavah v avgustu 2023, in sicer:
Ne. V tem primeru je bila dejavnost registrirana po 1. juliju 2023, zato do izplačila pomoči za samozaposlene ne boste upravičeni.
Višina pomoči je odvisna od posamezne kategorije upravičencev, in sicer znaša:
Do pomoči so sicer upravičeni tisti samozaposleni, ki:
Če bo na podlagi dejanskih podatkov za leto 2023 ugotovljeno, da pogoj upada prihodkov ni bil izpolnjen, bo celotno prejeto pomoč potrebno vrniti.
Ne. Skladno s šestim odstavkom 47. člena je pomoč za samozaposlene oproščena plačila vseh davkov in prispevkov. To pomeni, da pomoč za samozaposlene ne bo obdavčena z dohodnino za leto 2023 (v davčnem obračunu se bo znesek pomoči za samozaposlene izvzel v zap. št. 2.8).
Ne, ker niste zavarovani kot samozaposlena oseba v skladu s 15. členom ZPIZ-2.
Za izplačilo mora upravičenec prek eDavkov (preko spleta ali mobilnega telefona) najpozneje do 31. januarja 2024 predložiti izjavo, s katero izjavlja, da zaradi poplav v avgustu 2023 ne more opravljati dejavnosti ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu.
Vloga, ki jo bo samozaposlenim potrebno predložiti za pomoč, bo upravičencem na voljo na eDavkih predvidoma 25. septembra.
Na naslednjih povezavah najdete preprosta navodila, kako si namestite eDavke na računalniku ali natelefonuin se prijavite v eVročanje, da boste tudi dokumente dobili le po elektronski poti in ne več po navadni pošti.
Če imate pri tem težave se obrnite na naš klicni center za pomoč uporabnikom na telefonski številki 05 297 6800 ali elektronski pošti sd.fu@gov.si.
Vlogo za izplačilo bo potrebno oddati za vsak mesec posebej. Če bo zavezanec želel izplačilo za vseh pet mesecev, bo moral oddati 5 izjav, eno za vsak mesec, za katerega želi izplačilo pomoči za samozaposlene (avgust, september, oktober, november in december). Vloga se lahko vloži za pretekli mesec oziroma za že pretekle mesece.
Kakšni so kriteriji za dodelitev pomoči za samozaposlene?
Za izplačilo mora upravičenec preko informacijskega sistema Finančne uprave Republike Slovenije predložiti izjavo (obrazec Nf-NarNesrece), s katero izjavlja, da zaradi posledic poplav v avgustu 2023 ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu tudi po poplavah v avgustu 2023.
Upravičenec izjavo poda na podlagi lastne ocene poslovanja, upoštevaje 50. člen ZOPNN-F.
Ali lahko popravim oddano izjavo, če ugotovim, da pogojev za prejem pomoči za samozaposlene ne izpolnjujem?
Vlogo za izplačilo pomoči za samozaposlene se lahko do izvedbe izplačila, tudi stornira. Storno vloge se vloži preko eDavkov.
Skladno s tretjim odstavkom 50. člena ZOPNN-F so za upravičenca, ki ugotavlja prihodke po pravilih o računovodenju, prihodki iz drugega odstavka 91. člena ZZUOOP čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih o računovodenju, ter nadomestila iz zavarovanja za starševsko varstvo.
V kolikor boste imeli na dan oddaje vloge neporavnane, zapadle davčne obveznosti, vam pomoč skladno s petim odstavkom 47. člena ZOPNN-F, na podlagi te vloge ne bo izplačana. V tem primeru boste na eDavke prejeli obvestilo, da na dan oddaje vloge izkazujete dolg in da zaradi navedenega niste upravičeni do izplačila.
V takšnem primeru poravnajte dolg in vložite novo vlogo za izplačilo. Dolg se bo v tem primeru preverjal na dan oddaje nove vloge in v kolikor boste na ta dan ne boste več izkazovali dolga, vam bo izplačilo tudi izvedeno.
Ne glede na navedeno, pa opozarjamo, da je skrajni rok za vložitev vloge za izplačilo pomoči za samozaposlene 31. 1. 2024. Po tem datumu vloge za izplačilo pomoči več ne bo mogoče vložiti, tudi v primeru, ko je bila prva vloga vložena v roku, vendar je bila zavrnjena zaradi izkazovanja dolga na dan oddaje vloge.