Iz Delavske hranilnice opozarjajo na povečan obseg prevar, ki jih v zadnjem času zaznavajo na področju bančnega poslovanja, pri čemer prevladujejo prevare v obliki telefonskih klicev, klicev iz spletnih klepetalnic ter preko SMS sporočil. |
Ne nasedajte lažnim klicem neznancev, ki se vam predstavijo kot predstavniki podjetja Microsoft ali podobne tehnične podpore. Običajno vam povedo, da so njihovi sistemi zaznali nepravilnosti, okužbe, potek licenc in podobno, nato zahtevajo dostop do vašega računalnika z izgovorom nudenja pomoči. Že v pogovoru želijo od vas pridobiti tudi osebne in plačilne podatke (podatke o plačilnih karticah, geslo za dostop do spletne banke, ipd.), lahko vas tudi prepričujejo k namestitvi dodatne aplikacije na pametni telefon oziroma osebni računalnik. Klici lahko prihajajo iz tujine ali s slovenskih telefonskih številk, ki pa so praviloma ponarejene, preko spletnih platform in klepetalnic kot so Viber, WhatsApp in podobno. Klicatelji običajno govorijo v angleščini, včasih z močnim naglasom, zaznavamo pa tudi druge jezike.
Bodite previdni v primeru prejema SMS sporočila z opozorilom o skorajšnji blokadi plačilne kartice. SMS vsebuje povezavo, ki vodi na zlonamerno spletno stran, katere naslov in izgled je podoben bančni, od vas pa se zahteva vnos osebnih, plačilnih in finančnih podatkov ter varnostnih elementov. V nadaljevanju lahko sledi tudi telefonski klic ali kontakt preko drugega komunikacijskega kanala, kjer od vas zahtevajo dodatne podatke in manjkajoče informacije za registracijo mobilne denarnice ali plačilnega kanala, preko katerega je spletno transakcijo mogoče potrditi. Postopek zlonamerneži upravičujejo kot pogoj za deblokado oziroma nadaljnjo uporabo kartice.
Podobne tehnike se poslužujejo tudi v primeru raznih anket, kjer so po izpolnitvi obljubljene mamljive nagrade. Za prejem nagrade je običajno potrebno plačati majhen znesek za poštnino ali kaj podobnega, pri čemer so prejemniki napoteni na lažne spletne strani za prestrezanje podatkov. Naj omenimo, da so lahko takšne ankete in strani dobro poslovenjene in naslavljajo merjenje zadovoljstva s storitvami večjih slovenskih podjetjih (recimo ponudnikov telekomunikacij, električnih dobaviteljev in podobno), enak vzorec sledimo pri nagradnih igrah, kjer vas prepričujejo z nagradami kot je npr. letna vinjeta ali pa vrednostni bon pri katerem od večjih trgovcev.
Ne nasedajte lažnim telefonskim klicem neznancev, ki vam ponujajo odlične investicijske in visoko donosne naložbe (kripto valute, CFD, FOREX trgovanje, tuje delnice in podobno). Ko vas prepričajo v investicijo, vam v naslednjem koraku ponudijo tudi pomoč pri plačilu in prepričujejo, da jim posredujete plačilne podatke oziroma celo omogočite dostop do vaše osebne mobilne ali spletne banke.
Zatorej nikoli z nikomer ne delite podatkov, ki so potrebni za registracijo ali vstop v mobilno banko, mobilno denarnico, spletno banko oziroma za registracijo Rekono računa, vključno z enkratno kodo, prejeto v obliki SMS sporočila na mobilno številko. V kolikor izdate navedene podatke oziroma omogočite dostop do njih neznani osebi, le ta lahko pridobi in prevzame vašo digitalno identiteto ter jo brez vaše vednosti uporabi za dostop do mobilne ali spletne banke, mobilne denarnice ter s tem do sredstev na transakcijskem računu.
Opisanim zlorabam se najlažje izognete, če sledite naslednjim načelom:
Bodite skrbni, pozorni in vedno previdni, kadar prejmete kakršnokoli prošnjo ali zahtevo po razkrivanju vaših osebnih in bančnih podatkov ter podatkov kakršnekoli digitalne identitete. Uporabniška imena, gesla, enkratna SMS gesla, digitalno identiteto in certifikate je potrebno skrbno varovati. Kritičnost pri vaši presoji razkrivanja podatkov pa je nujna, da vaše premoženje ostane na varnem.
Za več informacij o aktualnih spletnih goljufijah in nasvetih za večjo varnost na spletu vam priporočamo, da redno spremljate spletno stran Varni na internetu.