NE SPREGLEJTE - če ste že sedaj morali na ARSO poročati o embalaži, potem ste verjetno tudi zavezanci za plačilo stroškov ravnanja z odpadno embalažo in sklenitev pogodbe z eno od družb za ravnanje z odpadno embalažo (DROE). Če ste v dvomu ali spadate med zavezance, povprašajte svoje sekretarje sekcij, oni so najbolje seznanjeni z obveznostmi po novi uredbi. |
Po reviji Obrtnik podjetnik, maj 2021, objava 6. 5.
Vlada je 8. aprila sprejela novo Uredbo o embalaži in odpadni embalaži, ki je izvedbeni predpis na podlagi novele Zakona o varstvu okolja. Cilji nove uredbe je zagotavljanje visoke ravni varstva okolja, preprečevanje ali zmanjševanje kakršnih koli vplivov embalaže in odpadne embalaže na okolje, zagotavljanje delovanja notranjega trga, preprečevanja trgovinskih ovir ter izkrivljanje in omejevanje konkurence. Nova uredba ukinja količinski prag 15 ton embalaže za obveznosti, uvaja pa možnost plačila pavšala za manj kot eno tono, prinaša tudi spremembe v sistemu ravnanja z odpadno embalažo. Ne spreglejte, če na trg dajete embalažo, boste morali po novem z eno od družb za ravnanje z odpadno embalažo skleniti pogodbo in se vključiti v shemo ravnanja z odpadno embalažo.
Cilji nove uredbe
Za dosego svojih ciljev uredba določa pravila in pogoje za proizvodnjo embalaže, njeno uporabo, dajanje na trg v Republiki Sloveniji (RS) in distribucijo ter pravila ravnanja z odpadno embalažo za preprečevanje nastajanja odpadne embalaže. Ob tem določa pravila in pogoje za ponovno uporabo embalaže, zbiranje, recikliranje in druge postopke predelave odpadne embalaže, kar prispeva k prehodu na krožno gospodarstvo.
Proizvajalčeva razširjena odgovornost
Z uredbo se ureja proizvajalčeva razširjena odgovornost za embalažo (PRO). Na novo je določeno, kdo je proizvajalec, ki daje embalažo na trg v RS in ima obveznosti PRO ter kdaj se šteje, da je embalaža dana na trg v Sloveniji. Organizacijske in finančne obveznosti ravnanja z odpadno embalažo, ki nastane na celotnem ozemlju RS, so naložene proizvajalcem.
Proizvajalci ne bodo več samo plačevali stroškov ravnanja z odpadno embalažo, ampak bodo imeli organizacijsko obveznost, zagotoviti predpisano ravnanje za vso odpadno embalažo, ki nastane na ozemlju RS, in finančno obveznost, plačati predpisane stroške teh ravnanj. Te obveznosti bodo lahko izpolnjevali samostojno ali skupno.
S prenosom dodatnih pooblastil na tržne inšpektorje se pričakuje bolj učinkovit nadzor tudi nad zahtevami, ki jih mora izpolnjevati embalaža, da se jo lahko da na trg.
Ukinjen količinski prag 15 ton embalaže letno
Z uredbo se za proizvajalce ukinja količinski prag 15 ton dane embalaže letno na trg v RS za nastanek obveznosti plačila stroškov ravnanja z odpadno embalažo, hkrati pa se uvaja možnost plačila pavšalnega zneska za tiste proizvajalce, ki letno dajo na trg v Sloveniji manj kot 1000 kg embalaže.
Uvajajo se tudi spremembe v sistemu ravnanja z odpadno embalažo zlasti glede rednega prevzemanja odpadne embalaže od izvajalcev javne službe, zagotavljanja zadostnih zmogljivosti naprav za predelavo odpadne embalaže in ustreznih postopkov razvrščanja odpadne embalaže. Te spremembe bodo prispevale k bolj učinkovitemu izvajanju sistema ravnanja z odpadno embalažo. To bi poleg ukinitve količinskega praga moralo še dodatno prispevati k temu, da v prihodnje ne bi bile več potrebne intervencije države glede plačila stroškov ravnanja z odpadno embalažo, ki je družbe za ravnanje z odpadno embalažo ne prevzemajo od izvajalcev javne službe.
Proizvajalec, ki ima obveznosti
Uredba na novo določa, kdo je proizvajalec, ki ima obveznost PRO in kaj se šteje za dajanje embalaže na trg v RS. Proizvajalec je vsaka pravna oseba in samostojni podjetnik posameznik s sedežem v RS, ki daje embalažo na trg v RS in ustreza opredelitvi embalerja, pridobitelja embaliranega blaga, proizvajalca ali pridobitelja embalaže, ki se uporablja za embaliranje ali pakiranje blaga na prodajnem mestu, servisna embalaža.
Poleg tega je kot proizvajalec prvič opredeljeno tudi tuje podjetje, ki prodaja embalirano blago neposredno končnemu uporabniku, torej potrošniku ali drugemu zadnjemu uporabniku embaliranega blaga, prek sredstev za komuniciranje na daljavo. Tuja podjetja bodo lahko svoje obveznosti izpolnjevala na način, kot je že uveljavljen v predpisu, ki ureja odpadno električno in elektronsko opremo, to je prek pooblaščenega zastopnika.
Fizične osebe – samostojni podjetniki
Od fizičnih oseb, ki opravljajo dejavnost, se za proizvajalce štejejo samo samostojni podjetniki posamezniki, ne pa tudi druge fizične osebe, ki v skladu s predpisi opravljajo dejavnost embaliranja blaga, proizvodnje servisne embalaže, pridobivanja in uvažanja embaliranega blaga ali servisne embalaže v drugih pravno organizacijskih oblikah, na primer kmetijsko gospodarstvo, torej posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, torej fizična oseba, ki opravlja dejavnost v skladu s predpisi, ki urejajo preprečevanje dela in zaposlovanja na črno ter v okviru te dejavnosti dajejo embalažo na trg v RS.
Ker pa se tudi odpadna embalaža, ki nastane iz te embalaže, pojavi v sistemu ravnanja z odpadno embalažo, morajo predpisani del stroškov opravljenih storitev ravnanja z odpadno embalažo prevzeti trgovci, ki za namen nadaljnje prodaje pri dobaviteljih kupujejo embalirano blago ali servisno embalažo, ki jo dajo na trg v RS prej omenjene osebe. V ta namen trgovci sklenejo pogodbo z družbo za ravnanje z odpadno embalažo.
Embalaža blaga za lastno uporabo
Za proizvajalca se ne šteje tudi pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo, to je tisti pridobitelj, ki embalirano blago pridobiva ali uvaža izključno za lastno uporabo, do zdaj končni uporabnik brez predhodnega dobavitelja, saj ne daje embalaže na trg v RS.
Prav dajanje embalaže na trg v RS pa je pogoj, da se gospodarski subjekt, ki pridobiva ali uvaža embalirano blago, opredeli za proizvajalca, ki mora izpolnjevati predpisane obveznosti PRO. Ko pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo zavrže odpadno embalažo tega blaga, mora s to odpadno embalažo ravnati na način, kot je to predpisano za končnega uporabnika.
Ker se torej tudi ta odpadna embalaža pojavi v sistemu ravnanja z odpadno embalažo, mora pridobitelj embaliranega blaga za lastno uporabo, če njegov tuji dobavitelj ne prevzame obveznosti proizvajalca, kljub izločitvi iz opredelitve proizvajalca, plačati družbi za ravnanje z odpadno embalažo predpisani del stroškov opravljenih storitev ravnanja z odpadno embalažo. V ta namen mora skleniti pogodbo z družbo za ravnanje z odpadno embalažo.
Skupinsko izpolnjevanje obveznosti PRO
Za proizvajalce, ki se odločijo za skupno izpolnjevanje obveznosti PRO, se s tem predlogom ukinja letno poročanje ministrstvu o dajanju embalaže na trg v RS. Ukrep pomeni ukrep zmanjševanja upravnih bremen. Namesto njih bo ministrstvu štirikrat letno te podatke sporočala družba za ravnanje z odpadno embalažo, ki jih pridobiva od proizvajalcev za namen obračuna embalažnine.
Proizvajalci, ki samostojno izpolnjujejo obveznosti PRO, takih je zdaj sicer manj kot deset, bodo podatke o embalaži dani na trg v RS ministrstvu še naprej poročali sami.
Ne pozabite skleniti pogodbe z DROE!
Nova uredba vsem podjetjem, ki dajejo na trg RS izdelke v embalaži, nalaga obveznost ravnanja z embalažo. To med drugim pomeni, da se morajo vključiti v shemo ravnanja z odpadno embalažo, kar storijo s sklenitvijo pogodbe z eno od družb za ravnanje z odpadno embalažo (DROE).
Obveznost velja, če ste pravna oseba ali samostojni podjetnik s sedežem v RS ali tuje podjetje, ki daje na trg RS embalažo in ste embaler, pridobitelj embaliranega blaga, proizvajalec embalaže, ki ni namenjena embaliranju blaga ali pridobitelj embalaže, ki ni namenjena embaliranju blaga.
V tem primeru morate v obdobju uveljavitve nove uredbe, najpozneje pa do 24. maja 2021, skleniti pogodbo z eno od DROE, vendar ta pogodba ne sme veljati dlje kot do konca leta 2021, za naprej morate skleniti spet novo. Seznam DROE lahko najdete na povezavi https://www.gov.si/assets/organi-v-sestavi/ARSO/Odpadki/Podatki/Odpadna-embalaza.pdf
Ta obveznost velja za vso embalažo ne glede na uporabljeni embalažni material in ne glede na količino. Temu bodo sledila plačila stroškov embalažnine, za letne količine embalaže do 1000 kg pa se družbi lahko plača pavšalni znesek.
Določitev deležev odpadne embalaže
Z novo uredbo se spreminjajo tudi pogostost in metodologija za določitev deležev odpadne embalaže ter vir podatkov za njihovo določitev. Ker opravlja dejavnost več družb za ravnanje z odpadno embalažo, ti deleži pomenijo tudi obveznost vsake družbe glede prevzema odpadne embalaže od vsakega izvajalca javne službe ter obveznost vsakega izvajalca javne službe glede oddaje odpadne embalaže vsaki družbi.
Plastične nosilne vrečke
V dobrih treh letih od uveljavitve ukrepov za zmanjšanje potrošnje lahkih plastičnih nosilnih vrečk se je zmanjšala potrošnja vseh plastičnih nosilnih vrečk razen zelo lahkih plastičnih nosilnih vrečk. S to uredbo se zato tudi te vrečke vključuje v cilj zmanjšanja potrošnje, hkrati pa se ukinja poročanje za distributerje.
Za potrošnike še naprej ostaja v veljavi izjema od obveznega plačila za te lahke vrečke, saj njihova uporaba prispeva k preprečevanju nastajanja odpadne hrane ob distribuciji in prodaji, še preden živila dosežejo potrošnika, kar pa je prav tako eden od okoljskih ciljev politike Evropske unije.
Pripravljamo tolmačenja, izobraževanja in dodatne informacije
Ker je na temo nove uredbe o odpadkih veliko odprtih vprašanj, med ministrstvom za okolje in prostor ter strokovnimi službami OZS potekajo intenzivna usklajevanja ter izmenjava odprtih vprašanj in odgovorov, ki bodo podlaga za pripravo dodatnih pojasnil, razlag in izobraževanj o katerih pa boste člani v maju še posebej obveščeni.
Anton Šijanec
Seminarji po sekcijah:
Povezava na uredbo v Uradnem listu:
Uredba o embalaži in odpadni embalaži, UL RS št. 54, 9.4.2021