Glede na trenutne zakonske dikcije primerjamo celoletne prihodke 2020 glede na 2019, pri čemer je potrebno paziti na določene »specifike«. |
Pri interventnih ukrepih (IU) čakanje na delo doma, višja sila in izredna pomoč mesečnega temeljnega dohodka, v obdobju od 13. 3. 2020 do 31. 5. 2020, se upad prihodkov računa na enega od naslednjih načinov:
(a) Če je delodajalec (ali samozaposleni) posloval celo leto 2020 in tudi celo leto 2019, potem primerjamo vse prihodke 2020 glede na 2019, in izračunamo padec le teh. Če je padec več kot 10 %, potem pomoč iz tega naslova prejemnik lahko zadrži.
(b) Če je delodajalec (ali samozaposleni) posloval le del leta 2019 ali le del leta 2020, je potrebno izračunati povprečni mesečni prihodek leta 2019 in povprečni mesečni prihodek leta 2020, ter primerjati ta dva, povprečna mesečna prihodka. Če je padec več kot 10 %, prejete pomoči ni potrebno vrniti.
(c) Če delodajalec (ali samozaposleni) ni posloval v letu 2019 in je torej začel poslovati šele leta 2020, se izračuna povprečni mesečni prihodek od začetka poslovanja do 13. 3. 2020 in nato povprečni mesečni prihodek od začetka poslovanja do konca leta 2020. Med seboj nato primerjamo ta dva izračunana povprečna mesečna prihodka. Če je padec več kot 10 %, prejemnik državno pomoč lahko zadrži.
Za izračun se torej primerja celo leto ali pa posebej zato izračunani povprečni mesečni prihodek – odvisno od tega, v katero od zgoraj navedenih treh skupin spada prejemnik pomoči.
PKP3 in PKP 4 določata enaka pravila izračunavanja upada prihodkov, kot je obrazloženo pri PKP1 in PKP2. Je pa PKP7 v tem delu prinesel dopolnitev, ki je določila, da se pri ugotavljanju znižanja prihodkov v letu 2020, v primerjavi z letom 2019, ne glede na določbe ZIUOOPE (PKP3), ZIUPDV (PKP4) in ZZUOOP (PKP5), upošteva načelo sorazmernosti, kar pomeni, da se upošteva sorazmerno znižanje prihodkov v letu 2020 v primerjavi z obsegom poslovanja v letu 2019. Merila sorazmernosti določi minister, pristojen za finance, s podzakonskim predpisom.
Pravilnik o merilih sorazmernosti pri pogoju ugotavljanja znižanja prihodkov je bil objavljen v ULRS, št. 28/2021, dne 26. 2. 2021 in stopi v veljavo 15 dan po objavi v ULRS. Omenjeni pravilnik določa način izračuna povprečnih mesečnih prihodkov (formulo) za delodajalce, ki niso poslovali celo leto 2019 in celo leto 2020.
Pravilnik tako določa, da se za prejemnike IU čakanja na delo doma po PKP3 in PKP4, ki niso poslovali celo leto 2019 oziroma celo leto 2020, povprečni mesečni prihodki posameznega leta izračunajo na naslednji način:
Če gre za prejemnika pomoči, ki v letu 2019 sploh ni posloval in je uveljavljal IU čakanja na delo doma po PKP3 in PKP4, tudi tu je določena formula izračun povprečnih mesečnih prihodkov, in sicer:
Če pa ste pomoč preko ukrepa čakanja na delo ali izredne pomoči mesečnega temeljnega dohodka prejeli v jesenskem oz. zimskem valu na podlagi PKP5 oziroma PKP6 velja:
Tudi tu velja opozorilo glede PKP7 in izračuna upada prihodkov. Pravilnik je tudi za izračun upada prihodkov po PKP5 (in sicer tudi za izredno pomoč mesečnega temeljnega dohodka) določil način izračuna povprečnega mesečnega dohodka za primere, ko upravičenec ni posloval celo leto 2019 oziroma celo leto 2020 oziroma, ko upravičenec v letu 2019 sploh ni posloval.
Glede na pravilnik, je izračun povprečnih mesečnih dohodkov leta 2019 / 2020 za upravičence, ki niso poslovali celo leto 2019 oziroma 2020, enak kot opisan pri PKP3/PKP4. Tu pa bo upad prihodkov moral torej znašati več kot 20 %.
Za upravičence, ki v letu 2019 niso poslovali in so uveljavljali pomoč čakanja na delo in izredne pomoči mesečnega temeljnega dohodka na podlagi PKP5, določil formulo izračuna povprečnega mesečnega prihodka, in sicer:
Za izračunavanje povprečnih mesečnih prihodkov (po PKP3, PKP4 in PKP5) Pravilnik določa tudi kaj šteje za obdobje, in sicer:
Za obdobje poslovanja (število dni poslovanja) v posameznem letu se šteje obdobje, v katerem je prejemnik pomoči registriran za opravljanje dejavnosti. Pri prejemniku pomoči – družbeniku pa obdobje, v katerem je registriran pravni subjekt, katerega lastnik je. Ne glede na predhodno pravilo se v obdobje poslovanja pri prejemniku pomoči – fizični osebi ne šteje obdobje, v katerem njegovo podjetje ni poslovno aktivno zaradi odsotnosti prejemnika pomoči iz razlogov, na katere ni mogel vplivati (npr. bolezen). Vedno pa se šteje, da je podjetje poslovno aktivno, če:
Dodatno je Pravilnik določil tudi obdobje poslovanja za upravičence do državnih pomoči, ki so zavarovani za krajši zavarovalni čas. Pravilnik tako določa, da se obdobje poslovanja, v katerem prejemnik pomoči – fizična oseba ni posloval polni delovni čas, pri določanju obdobja poslovanja v posameznem letu za ugotovitev znižanja prihodkov upošteva sorazmerno skrajšano glede na skrajšani zavarovalni čas, razen če je bilo njegovo podjetje polno poslovno aktivno po zaposlenih ali drugih deležnikih. Šteje se, da prejemnik pomoči – fizična oseba ni poslovala polni delovni čas, če na podlagi zavarovalne podlage pokojninskega in invalidskega zavarovanja, na podlagi katere je upravičen do pomoči, ni vključen v zavarovanje za polni zavarovalni čas.
Ves čas pa mora biti znižanje prihodkov posledica epidemije.
Irena Kamenščak,
delovno pravna svetovalka iz podjetja BDO
vir: minimax