Družinsko nasledstvo je zgolj ena izmed možnosti, ko govorimo o izstopu podjetnika iz aktivnega udejstvovanja v podjetništvu, tokrat pa se bomo posvetili vprašanju "kakšne so možnosti za podjetnika, ko v družini ni logičnega naslednika"? |
S pripravami na prodajo podjetja pričnite čimprej. Na prodajo pripravite tako podjetje kot tudi sebe. Prodaja podjetja je namreč eden izmed najbolj čustvenih dogodkov v življenju podjetnika, zato mora biti podjetnik na ta korak tudi pripravljen. Čustvena navezanost podjetnika na podjetje je logična posledica več let ali celo desetletij odrekanj, podjetnik zato pogosto podjetje vidi kot enega izmed svojih otrok in hkrati enega izmed večjih dosežkov v svojem življenju.
Razmislite o vašem življenju po prodaji podjetja. Eden izmed pogostih razlogov, da prodaja podjetja ali kakršenkoli prenos na naslednika ne uspe, je pomanjkanje vizije življenja po izstopu iz podjetništva. Življenje s podjetjem je skozi leta za podjetnika postalo način preživljanja tako službenega, kot tudi prostega časa in ni redko, da prodaja tik pred zdajci propade, ker si podjetnik premisli, saj šele ko je prisiljen razmisliti o življenju po prodaji, podjetnik ugotovi, da na ta korak v resnici še ni pripravljen.
Odstranite se iz poslovanja. Za kupca je zelo pomembno, da podjetje lahko posluje tudi brez vas. Razmislite o tem kateri odnosi so ključni pri poslovanju in kako so ti odnosi vezani na vas osebno. Poskrbite, da bodo vaši poslovni partnerji poslovali s podjetjem in ne z vami. Vrednost vašega podjetja boste dodatno povečali, če boste za vodenje poslov zaposlili ustrezno osebo in bo podjetje zmožno poslovati povsem brez prisotnosti lastnika. S tem pa se vam bodo hkrati odprle tudi nove možnosti za prodajo in nove skupine potencialnih kupcev.
Oborožite se z dejstvi o poslovanju. Popolnoma naravno je, da kot lastnik na vrednost svojega podjetja gledate s povsem drugačnimi očmi kot večina kupcev. V podjetju ste pustili leta svojega življenja, poslovanju posvetili svoj čas, denar in energijo in posel poznate iz prav vsakega zornega kota. Žal pa kupci vsega tega ne vidijo kot prispevek k vrednosti, v večini primerov je za kupca pomemben le končni rezultat - zaslužek, ki ga podjetje prinaša lastniku. Vrednost podjetja boste lažje zagovarjali, če se oborožite z oprijemljivimi dejstvi o poslovanju, ki jih v ustreznem trenutku kupcu tudi predstavite.
Tomo Senekovič
Svetovalec za prodajo podjetij