V Sloveniji je 83 odstotkov družinskih podjetij, kar dve tretjini pa pri prenosu na mlajše generacije propadeta. O izzivih v družinskih podjetjih so zato na današnji novinarski konferenci govorili predstavniki uspešnih družinskih podjetij, Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije pa je predstavila aktivnosti novoustanovljenega Centra za družinsko podjetništvo. |
»Kar 70 odstotkov vseh zaposlenih dela prav v družinskih podjetjih. Tudi naši člani so večinoma družinska podjetja. Temu segmentu podjetij smo želeli ponuditi dodatne storitve in vse informacije na enem mestu,« je razloge za ustanovitev Centra za družinsko podjetništvo pojasnil Branko Meh, predsednik OZS. V tem mesecu je zaživela tudi spletna stran www.druzinskopodjetnistvo.si, kjer družinska podjetja najdejo vse potrebne informacije na enem mestu – nasvete, informacije o dogodkih, blog, članke, koristne povezave, podjetjem pa so na voljo tudi pravni in davčni strokovnjaki OZS.
Direktor OZS Danijel Lamperger je dodal, da želi OZS prek Centra za družinsko podjetništvo prenesti vse znanje, ki obstaja v sistemu, na družinska podjetja. »Želimo si, da bo čim več prenosov kar se da uspešnih. S celostnim pristopom in z ozaveščanjem, da je treba pravi čas iti v prenos, lahko odstotek uspešnih prenosov precej povečamo,« je še dejal Lamperger. Oba z Mehom sta se strinjala, da mora tudi politika dati temu segmentu podjetij večjo pozornost, da bo prilagodila zakonodajo in uvedla spodbude, kot jih poznajo kmetje.
Raziskave kažejo, da je zgolj 9 % potomcev motiviranih za prevzem podjetja. Marko Lotrič, generalni direktor skupine LOTRIČ Meroslovje, je predstavil svojo izkušnjo glede motivacije otrok: »Mislim, da sta zgled in vzgoja tista, ki navdušujeta otroke za vključitev v podjetništvo. Imeli smo srečo, da so se vsi trije otroci odločili za delo v podjetju. Sin vodi hčerinsko podjetje, ena hči vodi oziroma ga bo vodila računovodstvo, mlajša pa se je usmerila v marketing in prodajo.« Raziskave kažejo, da je za uspešen prenos podjetja na naslednjo generacijo potrebnih od 5 do 10 let.
Jure Jezeršek, poslovni direktor podjetja Jezeršek gostinstvo, meni, da je prenos lastništva in vodenja podjetja dolg proces. »Pri nas je to zelo organizirano trajalo vsaj pet let. Pri prenosu podjetja moramo biti vsi vpleteni s pametjo zraven, treba pa je razmišljati tudi o črnih scenarijih. Prenos v našem podjetju se je zgodil na naraven način – vsak danes počne tisto, kar dela rad in kar dela dobro. Nikoli nismo nikogar silili v nič,« je pojasnil Jure Jezeršek, ki obenem poudarja, da je ključ do vsega uspešna komunikacija.
Uspešen prenos so izpeljali tudi v podjetju Roletarstvo Medle. Direktor Robert Medle je pojasnil, da je bila ideja staršev, da brat ustanovi novo podjetje, on pa nadaljuje v družinskem podjetju. »Kljub temu z bratom, ki ima podjetje Senčila Medle, še vedno dobro sodelujeva. Sinergija je v tem, da se dopolnjujemo s programom, imamo skupen nastop na trgu, skupno lokacijo.« Večina družinskih podjetij v Sloveniji (95 %) ima manj kot 50 zaposlenih. Brata Medle skupaj zaposlujeta 170 ljudi. Robert Medle v tem vidi prednost: »Bilo je zelo težko, ko nas je bilo 30, ker smo rabili monterja in skladiščnika v eni osebi. Vsi so bili multipraktiki. Prelomno je bilo število 50, ker smo si lahko privoščili samo skladiščnika in samo šoferja. Mislim, da je prednost, če je več zaposlenih.«