Na 8. seji Sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije, ki je bila v četrtek, 26.02.2015, je član Sveta Zavoda, gospod Dušan Bavec, izpostavil vprašanje, vezano na plačevanje pavšalnih prispevkov za posebne primere zavarovanja in podal pobudo za dopolnitev Sklepa o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja, v kolikor je to potrebno. |
Vprašanje je vezano na upokojence, ki so v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 18. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 106/99, 72/00, 124/00, 109/01, 108/02, 135/03, 72/05, 69/06 in 10/08; v nadaljevanju ZPIZ-1) izpolnjevali pogoje, pod katerimi zavarovanje ni obvezno in sicer iz razloga, ker so dopolnili predpisano starost in ne opravljajo dejavnosti z osebnim delom, ker imajo zaposlenega vsaj enega delavca za opravljanje te dejavnosti (prva alineja drugega odstavka 18. člena ZPIZ-1).
V Sklepu o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Uradni list RS št. 111/00 s spremembami, v nadaljevanju stari sklep), ki je urejal plačevanje prispevkov za posebne primere zavarovanja na podlagi 26., 27. in 28. člena ZPIZ-1, je bilo v prvi alineji VII točke določeno, da prispevke iz II. točke tega sklepa plačujejo v mesečnem znesku 32,14 EUR (zadnji veljavni znesek pavšalnega prispevka, ki se je sicer z uskladitvijo spreminjal) osebe, za katere zavarovanje ni obvezno po prvem odstavku in drugi alineji drugega odstavka 18. člena ZPIZ-1. Samozaposlenim iz prve alineje drugega odstavka 18. člena ZPIZ-1, torej samozaposlenim, ki ne opravljajo dejavnosti z osebnim delom, ker imajo zaposlenega vsaj enega delavca za opravljanje te dejavnosti, ni bilo potrebno plačevati pavšalnih prispevkov za posebne primere zavarovanja.
Sklep o določitvi prispevkov za posebne primere zavarovanja (Uradni list RS, št. 25/13, s spremembami – v nadaljevanju novi sklep), ki je v veljavo stopil 23.03.2013, uporabljati pa se je začel 1. aprila 2013, ima nekoliko drugačne določbe glede plačevanja prispevkov za posebne primere zavarovanja v primeru samozaposlenih oseb. Iz prve alineje 7. člena novega Sklepa tako izhaja, da prispevke iz drugega člena tega sklepa plačujejo v mesečnem pavšalnem znesku 31,85 EUR osebe, ki samostojno opravljajo pridobitno ali drugo dovoljeno dejavnost, vendar niso zavarovane po 15. členu Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 96/12 in 39/13; v nadaljevanju ZPIZ-2).
Iz navedenega torej neposredno ne izhaja, da bi za kakšno kategorijo samozaposlenih oseb obstajala izjema od plačevanja prispevkov za posebne primere zavarovanja, kot je to izhajalo iz starega sklepa, ki je bil vezan na izvajanje določb ZPIZ-1. V kolikor bi izpostavljeno problematiko upokojencev, ki so uveljavili izvzem po 1. alineji 2. odstavka 18. člena ZPIZ-1 želeli urediti posebej, bi to morali storiti v prehodni določbi tega sklepa, ne pa to posebej urejati šele v letu 2015, ko se sklep prvenstveno sprejema zaradi uskladitve zneskov prispevkov.
V zvezi z navedenim pojasnjujemo, da v novem sklepu izjeme od plačevanja prispevkov za posebne primere zavarovanja za osebe, ki samostojno opravljajo pridobitno ali drugo niso predvidene, saj ZPIZ-2 v svojih določbah ne ureja več možnosti t.i. izvzema iz zavarovanja. Glede na to, da pa zaradi podaljševanja roka za uskladitev lastnosti zavarovanca v skladu s 406. členom ZPIZ-2 še vedno ostajajo uživalci pokojnin, ki so se upokojili ob upoštevanju določbe prve alineje drugega odstavka 18. člena ZPIZ-1 menimo, da tem uživalcem pokojnin, ne glede na spremenjeno vsebino novega sklepa, prispevkov za posebne primere zavarovanja ni potrebno plačevati.
Pri tem je potrebno predvsem upoštevati da se šteje, da te osebe ne opravljajo dejavnosti s svojim osebnim delom, ker imajo zaposlenega vsaj enega delavca za opravljanje te dejavnosti. Glede na to, da dejavnosti ne opravljajo s svojim osebnim delom, zanje tudi ni nevarnosti za invalidnost in smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni, zato zavarovanje za posebne primere zavarovanja ne bi bilo smiselno in bi bilo v nasprotju za namenom zakona, ki ureja posebne primere zavarovanja.
Pojasnjujemo, da smo glede obračunavanja prispevkov za posebne primere zavarovanja preverili tudi na Finančnem uradu Republike Slovenije ali so glede na besedilo novega sklepa kakorkoli spremenili način obračunavanja prispevkov za posebne primere zavarovanja za upokojence, ki glede na besedilo starega sklepa na podlagi predloženih dokazil niso plačevali pavšalnih prispevkov za posebne primere zavarovanja (osebe, ki izpolnjujejo pogoje, pod katerimi zavarovanje ni obvezno v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 18. člena ZPIZ-1). Pojasnili so nam, da načina obračunavanja prispevkov za navedeno kategorijo oseb niso spremenili in jim še nadalje ni potrebno plačevati prispevkov za posebne primere zavarovanja.
Glede na to, da gre le za zatečene primere, saj upokojitev z upoštevanjem 18. člena ZPIZ-2 ni več mogoča in da se izjema od plačevanja pavšalnih prispevkov lahko upošteva tudi upoštevajoč razlago zakona po namenu, ki ga je želela določena zakonska določba doseči, menimo, da besedila sklepa ni potrebno spreminjati, saj za te uživalce pokojnin, ne glede na spremenjeno besedilo novega sklepa, pri izvajanju le tega ni prišlo do novih oziroma spremenjenih obveznosti glede na prej veljaven sklep.